Lärarlöner?








Svenska lärare i årskurs 1-6 har lägre ingångslöner än i många andra OECD-länder och en lägre löneutveckling. Det finns självklart svårigheter med att jämföra lärarlöner i olika länder.
Lönen kan påverkas av arbete på speciella geografiska platser, specialkunskaper, arbetsledaransvar eller administrativa sysslor eller någon typ av prestationsersättning för väl utfört arbete. Därför kan man inte heller stirra sig blind på alla siffror, om att svenska lärar löner ligger på 16onde plats bland EU-länderna trots att man är det land med högst skatter. Här nedan kommer en tabell som stryker mitt påstende:

Lärarlöner som procentandel av BNP per person 2005
Turkiet 254 procent
Tyskland 160 procent
Schweiz 145 procent
Spanien 130 procent
England 130 procent
Medel OECD 125 procent
Sverige 94 procent

Att lärarlönerna knappt kan klassas som "tjänstemän på mellannivå" är för mig lite bekymmersamt. Det skrämmer mig även att de moraliska incitamenten inte räcker för att ta ett lärarjobb. Detta om något tyder på att vi går mot en mer " pengargirig värld" och får en mekanisk syn istället för en humanistisk syn.  På så sätt färdas vi tillbaks i tiden där vi placeras i samhällsfack efter våra storleken på våra plånnböcker.

Under åttiotalet ägde, en generell lönesänkning  för tjänstemän på mellan nivå, rum. Vid slutet av sextiotalet tjänade en tjänsteman på mellan nivå cirka 75% mer än en så kallad okvalificerad arbetare, i bruttolön. Tjugo år senare hade denna siffra minskat med 2/3. Vidare så spelar nedskärningarna av skolan under 1990-talet också stor roll. Lärarlönerna, som är den största posten, fick stå för en stor bit av de 9% som skulle sparas in.

Om arbetsförhållandena är markant sämre än andra yrken blir de psykologiska aspekterna påfrestade till den milda grad att det helt enkelt inte är värt det längre.

" Fyra av tio eller 66 000 yrkesverksamma lärare under hösten 2004 har någon gång de senaste 12 månaderna allvarligt övervägt att byta till ett arbete utanför skolan. Andelen var något högre bland männen än bland kvinnorna. Bland de behöriga lärarna var det 35 000 kvinnor och 14 000 män som var/har varit intresserade av att byta till ett arbete utanför skolan. Av dessa var 31 000 grundskolelärare och 10 000 gymnasielärare."

Att skolorna blev kommunala istället för statliga är nog det allra dummaste beslutet som en socialdemokratisk regering och kan i princip klassas med moderaternas dumma beslut som tas dagligen. Finns vissa kommuner som väljer att läga ner miljarder på att bygga en nya idrottshall istället för att lägga dem på skolorna. Om jag blir en meriterad politiker en vacker dag så ska jag ändra tillbaks så att skolorna blir statliga igen.

Lärarlöner kommer aldrig kunna jämföras med exempelvis ingenjörs löner eller ekonomlöner. Men en lärare skall tjäna så mycket pengar så att de har råd att betala tillbaks sina skulder. En del av betalningen också vara äran att få lära ut andra och påverka andra människors liv.

Vad tycker ni? Hur ska man få fler duktiga elever till att vilja söka till lärarlinjen? Genom att höja lönerna drastiskt eller räcker det med de moraliska incitamenten?

Pajtim Sulejmani

Kommentarer
Postat av: Arber

Lärare förtjänar bättre löner.

2009-03-13 @ 20:11:07
Postat av: Peter

Instämer helt

2009-03-13 @ 20:11:28
Postat av: Arber Peter Pan

Arber du kan ju inte kommentera ditt eget inlägg efter 21 sekunder efter att du skrivit ditt eget inlägg. Jag tror inte att folk går in på pajtims superblogg vart 21:e sekund!

2009-03-13 @ 21:24:55
Postat av: Arianit

Hahaha.

2009-03-14 @ 01:31:06
Postat av: Jensa

Visst förtjänar lärare högre löner och de borde bli högre. Jag vet inte om du tänkt på det men om det är för lite pengar i omlopp hur ska man då kunna höja deras löner? Någon überlösning?

2009-03-15 @ 00:17:18
Postat av: TIll Pajtim

Pajtim du och Val behöver verkligen smaka på lite fitta alltså. Ni är ju båda helt desperata.

2009-03-15 @ 10:59:28
Postat av: dionis

Till Jensa-



Hur menar du med för lite pengar i omlopp? Lärarnas löner betalar jag, du , fassan, mor, via skatt. Och så vitt jag vet så är statens kassa ganska stabil dock prioriterar staten andra löner framför lärarnas. Samt tycker jag att dåliga lärare absolut inte ska ha bra lön då dom begränser min kunskap. O andra sidan tycker jag bra lärare ska ha högre löner. Kanske ett merit system som borde inskaffas? Desto bättre merit desto högre lön? eller?

2009-03-15 @ 15:45:50
Postat av: Jensa

Javisst betalar vi skatt o.s.v. Men det finns förmodligen skäl till varför lärarnas löner inte prioriteras i detta sammanhanget. Dock måste jag hålla med lite för att det känns som att jag är naiv när jag tänker sådär och för lite kritisk. Frågan är om den verkligen är så pass stabil den dära kassan egentligen? Med tanke på hur mycket som skärs ned.



Angående det där med ett så kallat meritsystem hade varit bra för då för man pengar för det man förtjäna, men det är orealistiskt att använda det i samhället. Det blir alldeles för omständigt. Det krävs resurser för att fastställa vilken merit dessa lärare skall ha.



En ganska intressant fråga, inte för att motsätta mig dina argument alltför mycket, är vad dessa meriter skall baseras på?

2009-03-15 @ 22:31:51
Postat av: Fakta

Anledningen till att lärare tjänar mindre är att yrket domineras av kvinnor och kvinnor i övrigt bör inte tjäna mer än så!!!

2009-03-15 @ 23:51:08
Postat av: dionis

Lärarnas löner i detta sammanhang prioteras inte då hela världen befinner sig i en låg konjuktur. Skolor kommer inte ha så många ansökande elever vilket drar ner på lärarna. Ganska realistiskt då att man inte ökar lärarnas löner då samhället har många utbildade lärare samtidigt då det inte behövs så många lärare.



Meritsystemet är inget jag har tänkt på utan bara kom på spontant. "men det är orealistiskt att använda det i samhället. Det blir alldeles för omständigt" det kanske krävs en förändring för att lärarna ska få bättre betalt, de lärare som är bättre på av vara just lärare...eller?

2009-03-15 @ 23:54:37
Postat av: dionis

låt bli att kommentera det " fakta " skrev. För idiotins skull. Skriv till namn om du står för din "fakta"

2009-03-15 @ 23:56:09
Postat av: Elin

Var snälla och skriv under era riktiga namn så att ni står för det!

2009-03-17 @ 00:00:13
Postat av: Jensa

Lömskt att svara på frågan med en motfråga Dionis:) Men visst stämmer ditt påstående om att de bättre lärarna borde få bättre betalt, men jag anser ändå att det inte är applicerbart att använda ett meritsystem för detta problem. Med tanke på hur många som skulle känna sig ''kränkta'' och detta skulle eventuellt i sin tur kunna leda till en seggregation och detta skulle då dra ner lärarnas perstanda. En annan anledning till att jag anser att det inte funkar är på grund av att det skulle varit ganska svårt att bedöma vilken lärare som är bra alternativt dålig. För att göra det måste man som sagt ha en person som gör det och denna kan missbruka sin makt och läraren kan felbedömas.



För mig talar det emot iallafall, för många neggar:)

2009-03-17 @ 18:09:14
Postat av: dionis

mm, bygg då självförtroende som lärare och prestera bättre. I ett land som USA skiter dom fullständigt om hur kränkt du blir istället krävs det att du jobbar dig uppåt om du vill ha ett bra jobb. Men i Sverige är det " aah...det kan hända att nån känner sig kränkt" "ahh..det är lite orättvist för att jag får inte lika mkt pengar som han" Förlåt men Sverige är ett land där allt är för tryggt och bra, vilket vi ser i statistik som " flest självmordsbenägna människor". Sluta böla och kämpa på istället är mina ord. Va inte rädd för en förändrig. Och istället för att komma med " för många neggar" - kom med ett bättre förslag så kan vi se :)

2009-03-17 @ 22:41:34
Postat av: Anonym

Jag kände på mig att det där med ett bättre förslag skulle komma, men jag har inget sådant ess i rockärmen. Men förstår vad du menar, men jag envisas fortfarande om att det inte går=D Men jag håller ändå med dig till viss del, alla är för känsliga. Man måste sätta upp en ribba för att folk ska hoppa över den, och sätter man som sagt ett mål kommer folk sträva efter detta vilket i sin tur skulle kunna leda till bättre prestanda. Man måste ha en morot. Men jag är inte så aktiv tänkare och idekläckare, är mest en tråkig realist:D



Måste faktiskt kommentera att jag tycker du talar lite blått språk, jag trodde det var mot dina principer? Om jag inte missförstått det så lutar du mer åt S och de i sin tur lutar åt att ingen ska bli kränkt, alla ska ha det lika och de rika ska straffas för deras framgång=) Ta det med en nypa salt;)

2009-03-18 @ 00:18:16
Postat av: Goran

Allting handlar om prioritet och bland kommunerna så prioriteras lärarna väldigt lågt. Skolorna måste bli statliga för att lärarna ska få sin status. Att plugga lika länge som till civilingenjör o få hälften så mkt lön är en skam.



Vi människor är pengakåta och det är klart att läraryrket inte är så attraktivt om man först ska plugga 4,5 år för att sedan få skitlöner.



Just nu finns det inget parti som bryr sig om lärarens status, inte ens fp. Kanske dags för lärarna att strejka?

2009-03-18 @ 09:30:50
URL: http://ottifemma.blogg.se/
Postat av: dionis

haha. Att jag skulle vara blå? nej..att jag skulle vara röd? ja kanske. Men för att jag är mer åt den sidan betyder det inte att jag håller med helt. Jag tycker politiken i Sverige är dålig. Trodde vi skulle få drastiska förändringar när moderaterna tog makten men större töntar har jag aldrig varit med om politiskt sätt. "aah nu ändrar vi detta" " oj, reaktionerna blev allt för många vi byter tillbaka" typ. Till Goran: lärar a vet att lönen är dålig trots 4.5 år, att de tar en sådan lång utbildning och samtidigt vet att lönen är piss dålig skyll er själva då! Bryr mig inte ett dugg om de visste de innan de utbilda sig. Jensa: min enda princip i livet är att bryta ner alla mina principer, så finns inte mycket jag har principer för. :)

2009-03-18 @ 16:42:01
Postat av: Goran

Dionis: Allt handlar inte bara om pengar! Man ska tycka om sitt yrke och det är därför det finns folk som väljer att bli lärare...sedan att du hellre tittar på cashen först är inte mitt problem!

2009-03-20 @ 17:03:38
Postat av: dionis

Vi säger såhär då Goran: om lärare vet lönen innan de utbildar sig, har de då rätt att klaga över sin lön då de visste redan innan att lönen var dålig?

2009-03-22 @ 15:37:16
Postat av: Goran

Dionis: Håller med dig att lärarna inte ska klaga om de nu har valt sitt blivande yrke men de har minst lika mkt rättigheter som alla andra att kräva högre lön!

2009-03-25 @ 16:08:02
URL: http://ottifemma.blogg.se/
Postat av: Franco

MER LÖN ÅT LÄRARNA.... =))

2009-05-23 @ 22:49:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0